Genre: Kungliga Filharmonikerna

100 år i det blå

Konserthuset fyller jämnt och firar med Beethovens sjunde symfoni och ett uruppförande.

Våren 1926 invigdes Konserthuset Stockholm – arkitekten Ivar Tengboms blå byggnad är ett av de främsta exemplen på svensk 1920-talsklassicism. Det var ett av landets allra första hus byggt specifikt för orkestermusik, och blev samtidigt en ny hemvist för Nobelprisutdelningen.

Konserthuset byggdes för att ge ett hem åt Kungliga Filharmonikerna, som då varit verksam i drygt två decennier. Fram till dess hade orkestern framför allt haft sin bas i Auditorium, den gamla gasklockan vid Norra Bantorget. Vid invigningen av Konserthuset, den 7 april 1926, framfördes bland annat Beethovens sjunde symfoni. Det är den direkta anledningen till att samma verk nu, nästan på dagen 100 år senare, står på repertoaren.

Ja, Konserthuset fyller 100 år och framöver kommer säsongen 2026/27 att bli en jubileumssäsong (huset 100 år, orkestern 125 år). Förutom Beethovens sjua hör vi även Hilding Rosenbergs Danssvit ur baletten Orfeus i Sta’n – som berättar om hur Orfeusstatyn på Hötorget framför Konserthuset plötsligt väcks till liv och rymmer. Danssviten uruppfördes av Kungliga Filharmonikerna våren 1940. 

Vi hör även uruppförandet av en cellokonsert av Säsongens tonsättare, Tebogo Monnakgotla. Cellosolist är finländska Senja Rummukainen, som gör sin debut med orkestern under ledning av Andrew Manze – en kär och återkommande gäst hos Kungliga Filharmonikerna.

***

Boka före biljettsläppet!

Den här konserten ingår i vår serie Torsdag Stor. Du kan säkra din plats genom att köpa konsertserien redan nu – dessutom med 25 procent rabatt på biljettpriset.

Läs mer om konsertserien Torsdag Stor

Konserthuset fyller jämnt och firar med Beethovens sjunde symfoni och ett uruppförande.

Torsdag 9 april 2026
kl 19.00

Sluttid ca kl 21.00

Pris:

160-490 kr

Våren 1926 invigdes Konserthuset Stockholm – arkitekten Ivar Tengboms blå byggnad är ett av de främsta exemplen på svensk 1920-talsklassicism. Det var ett av landets allra första hus byggt specifikt för orkestermusik, och blev samtidigt en ny hemvist för Nobelprisutdelningen.

Konserthuset byggdes för att ge ett hem åt Kungliga Filharmonikerna, som då varit verksam i drygt två decennier. Fram till dess hade orkestern framför allt haft sin bas i Auditorium, den gamla gasklockan vid Norra Bantorget. Vid invigningen av Konserthuset, den 7 april 1926, framfördes bland annat Beethovens sjunde symfoni. Det är den direkta anledningen till att samma verk nu, nästan på dagen 100 år senare, står på repertoaren.

Ja, Konserthuset fyller 100 år och framöver kommer säsongen 2026/27 att bli en jubileumssäsong (huset 100 år, orkestern 125 år). Förutom Beethovens sjua hör vi även Hilding Rosenbergs Danssvit ur baletten Orfeus i Sta’n – som berättar om hur Orfeusstatyn på Hötorget framför Konserthuset plötsligt väcks till liv och rymmer. Danssviten uruppfördes av Kungliga Filharmonikerna våren 1940. 

Vi hör även uruppförandet av en cellokonsert av Säsongens tonsättare, Tebogo Monnakgotla. Cellosolist är finländska Senja Rummukainen, som gör sin debut med orkestern under ledning av Andrew Manze – en kär och återkommande gäst hos Kungliga Filharmonikerna.

***

Boka före biljettsläppet!

Den här konserten ingår i vår serie Torsdag Stor. Du kan säkra din plats genom att köpa konsertserien redan nu – dessutom med 25 procent rabatt på biljettpriset.

Läs mer om konsertserien Torsdag Stor

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Hilding Rosenberg Danssvit ur Orfeus i sta’n
    12 min
  • Tebogo Monnakgotla Cellokonsert (uruppförande)
  • Paus
    25 min
  • Ludwig van Beethoven Symfoni nr 7
    35 min
  • Medverkande

  • Kungliga Filharmonikerna
  • Andrew Manze dirigent
  • Senja Rummukainen cello

Torsdag 9 april 2026
kl 19.00

Sluttid ca kl 21.00

Pris:

160-490 kr



Andra tillfällen


Bra information inför ditt besök.

Egensinnig, djärv och kompromisslös. Ludwig van Beethoven (1770–1827) är förmodligen den tonsättare som mer än någon annan förkroppsligar det romantiska geniet. Ja, likt Albert Einstein inom vetenskapen är Beethoven själva sinnebilden för konstnären

Vandra genom Konserthusets fantastiska interiör och lär mer om dess konstskatter.