Genre: Kammarmusik

Konsert med två orkesterakademier

Ett möte mellan Kungliga Filharmonikernas orkesterakademi och polska NOSPR Academy.

Sedan 2016 finns en ”orkesterakademi” knuten till Kungliga Filharmonikerna. Den internationella RSPO Orchestra Academy är en ettårig, högre akademisk specialutbildning för unga musiker. Under ledning av Kungliga Filharmonikernas stämledare och Musikhögskolan i Piteå drillas musikerna individuellt, i kammarmusikspel och i orkesterspel.

Man presenterar sig också genom ett antal offentliga kammarmusikkonserter – som här med årets akademistudenter. Denna gång får vi uppleva ännu ett samarbete mellan orkesterakademierna hos Kungliga Filharmonikerna och Nationella polska radiosymfonikerna i Katowice. 

Inledningsvis hör vi ett originellt instrumenterat verk av engelsk-amerikanska Anna Clyne, som även innehåller inspelat ljud från en speldosa som hennes far gav till hennes mor när han uppvaktade henne, liksom barndomens miljöljud från kuststaden Brighton. 

”Det är fem instrument som samtalar med varandra”, så beskrev Carl Nielsen själv sin ofta spelade och omtyckta blåskvintett. Han menade också att den inte kan spelas utan en stark känsla för naturen. Det är musik fylld av överraskande effekter, men också pastorala och idylliska drag.

Efter paus följer musik av två av de främsta polska 1900-talstonsättarna. I det relativt tidiga stycket av Wildold Lutoslawski, Liten svit från 1950, hör man tydligt inspirationen från folkmusik. Liksom Lutoslawski, fann Grazyna Bacewicz sätt att behålla den konstnärliga integriteten i ett kontrollerande kommunistisk klimat vid mitten av 1900-talet. Konsert för stråkorkester från 1948 har blivit ett av hennes mest spelade och älskade verk, beundrat bland annat av kollegan Lutoslawski. 

***

Samarbetet mellan Konserthuset Stockholm och polska radions symfoniorkester i Katowice sker under 2024-2025 som ett projekt med samlingsnamnet Framtidens institutioner 2024-2025. Projektet drivs med stöd från polska kulturdepartementet inom ramen för deras Inspirerande kultursatsning.

NOSPR_Logo_1.png

07_znak_uproszczony_mono_biale_tlo_RGB.png

07-STOCKHOLM-city_one_swe-Converted.jpg

Ett möte mellan Kungliga Filharmonikernas orkesterakademi och polska NOSPR Academy.

Lördag 23 november 2024
kl 15.00

Sluttid ca kl 16.40

Sedan 2016 finns en ”orkesterakademi” knuten till Kungliga Filharmonikerna. Den internationella RSPO Orchestra Academy är en ettårig, högre akademisk specialutbildning för unga musiker. Under ledning av Kungliga Filharmonikernas stämledare och Musikhögskolan i Piteå drillas musikerna individuellt, i kammarmusikspel och i orkesterspel.

Man presenterar sig också genom ett antal offentliga kammarmusikkonserter – som här med årets akademistudenter. Denna gång får vi uppleva ännu ett samarbete mellan orkesterakademierna hos Kungliga Filharmonikerna och Nationella polska radiosymfonikerna i Katowice. 

Inledningsvis hör vi ett originellt instrumenterat verk av engelsk-amerikanska Anna Clyne, som även innehåller inspelat ljud från en speldosa som hennes far gav till hennes mor när han uppvaktade henne, liksom barndomens miljöljud från kuststaden Brighton. 

”Det är fem instrument som samtalar med varandra”, så beskrev Carl Nielsen själv sin ofta spelade och omtyckta blåskvintett. Han menade också att den inte kan spelas utan en stark känsla för naturen. Det är musik fylld av överraskande effekter, men också pastorala och idylliska drag.

Efter paus följer musik av två av de främsta polska 1900-talstonsättarna. I det relativt tidiga stycket av Wildold Lutoslawski, Liten svit från 1950, hör man tydligt inspirationen från folkmusik. Liksom Lutoslawski, fann Grazyna Bacewicz sätt att behålla den konstnärliga integriteten i ett kontrollerande kommunistisk klimat vid mitten av 1900-talet. Konsert för stråkorkester från 1948 har blivit ett av hennes mest spelade och älskade verk, beundrat bland annat av kollegan Lutoslawski. 

***

Samarbetet mellan Konserthuset Stockholm och polska radions symfoniorkester i Katowice sker under 2024-2025 som ett projekt med samlingsnamnet Framtidens institutioner 2024-2025. Projektet drivs med stöd från polska kulturdepartementet inom ramen för deras Inspirerande kultursatsning.

NOSPR_Logo_1.png

07_znak_uproszczony_mono_biale_tlo_RGB.png

07-STOCKHOLM-city_one_swe-Converted.jpg

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Anna Clyne 1987 för basflöjt, basklarinett, violin, cello och tape
    8 min
  • Carl Nielsen Blåskvintett
    24 min
  • Paus
    25 min
  • Folke Rabe Basta för solotrombon
    2 min
  • Witold Lutoslawski Liten svit
    10 min
  • Grazyna Bacewicz Konsert för stråkorkester
    15 min
  • Medverkande

  • Vincent Kozlovsky dirigent
  • Malgorzata Bobinska flöjt
  • Emilia Reske flöjt/basflöjt
  • Malgorzata Cieszko oboe
  • Clara May Teahan oboe
  • Maksymilian Blaszczynski klarinett
  • Astrid le Clercq klarinett/basklarinett
  • Sabina Aran fagott
  • Martyna Zukowska fagott
  • Ingrid Aukner horn
  • Mateusz Zimnik trumpet
  • Michal Salwa trombon
  • Cezary Lagan slagverk
  • Malgorzata Bardak violin
  • Nikodem Frach violin
  • Eve Gillieron violin
  • Katarzyna Górna violin
  • Martyna Kaszkowiak violin
  • Ekin Kuzukiran violin
  • Karolina Bednarz viola
  • Roksana Krechowiecka viola
  • Mikolaj Szymanski viola
  • Aleksandra Baszak cello
  • Cecilia Hutnik cello
  • Wiktoria Zorychta cello
  • Hubert Róg kontrabas
  • Krzysztof Syrzisko kontrabas
  • Jonatan Samuelsson värd

Lördag 23 november 2024
kl 15.00

Sluttid ca kl 16.40


Bra information inför ditt besök.