Foto: Elias Gammelgård
Orfeus Skattkammare – Telemann i Paris
En inspirerande tid i den franska huvudstaden.
Georg Philipp Telemann, en av barockens absoluta centralfigurer, var under hela livet verksam i Tyskland. Man förknippar honom med städer som Leipzig, Frankfurt och Hamburg. Men så finns det även en kort men viktig Paris-period.
Under åtta månader kring 1737–38 befann sig Telemann i den franska huvudstaden. Han tog intryck av bland annat Rameaus musik och upplevelsen ledde till att den franska stilen gjorde avtryck i hans musik. Vi hör här två exempel ur de så kallade Paris-kvartetterna (det finns sammanlagt tolv), som ramar in tre franska barockmästare: Leclair, Couperin och Hotteterre – vilken fick smeknamnet ”Le Romain” efter sin studietid i Rom.
Hotteterre var för övrigt en mästerlig flöjtist och kom från en familj av blåsinstrumentmakare och blåsarvirtuoser. Orfeus Barock gästas här av finländska flöjtisten Pauliina Fred, specialist på den tidiga musikens flöjtspel. Hon spelar här traversflöjt, en föregångare till tvärflöjten men tillverkad av trä och med färre klaffar.
Den kritikerrosade ensemblen Orfeus Barock samarbetar regelbundet med framstående gäster ur det internationella barockmusiklivet. Konstnärliga ledare är Kungliga Filharmonikernas solocellist Johannes Rostamo samt konsertmästaren och barockviolinisten Elin Gabrielsson, medlem i bland annat italienska Europa Galante.
-
Musiken
Ungefärliga tider -
Georg Philipp Telemann Concerto à 4 G-dur – Pariskvartett nr 1 TWV 43:G112 min
-
Jean-Marie Leclair d ä Ouvertura III A-dur op 13:510 min
-
François Couperin La Françoise [La pucelle] – Triosonat e-moll23 min
-
Paus25 min
-
Jacques Hotteterre d y ”Le Romain” Svit nr 3 G-dur för flöjt och basso continuo op 2:314 min
-
Georg Philipp Telemann Kvartett nr 6 e-moll – Pariskvartett nr 12 TWV 43:e419 min
-
Medverkande
- Musiker ur Orfeus Barock Stockholm
- Pauliina Fred traversflöjt