Genre: Vokalt

I allt hon någonsin rört vid

Operabyråns nya föreställning kretsar kring sorgearbete.

Smärta, vrede, saknad och tröst, men även glädje och kärlek. Att förlora en närstående är förenat med starka känslor av alla slag. I allt hon någonsin rört vid får här sin urpremiär. Navet i föreställningen är Andrea Tarrodis nya sångcykel Lament, för sopran och ärkeluta, samt det elektroniska stycket Corale e Carillon.

Sopranen Christina Larsson Malmberg har också själv skrivit texter, som kom till under och efter tiden då hon förlorade sin syster. Den universella upplevelsen av att förlora någon förmedlas med nutida dans, barock och nyskriven musik, och de sjungna orden.

Operabyrån har samlat några av branschens starkast lysande konstnärer för att spegla ett brett spektrum av ett sorgearbete. Regissören och dansaren Satoshi Kudo har i koreografin inspirerats av traditionell japansk shamanism. Lutenisten Jonas Nordberg och sopranen Christina Larsson Malmberg framför, förutom Tarrodis nya sånger, även sånger av Purcell och andra barockmästare.

Operabyrån bildades 2010 och har sedan 2018 ett flerårigt samarbete med Konserthuset Stockholm.

Operabyråns nya föreställning kretsar kring sorgearbete.

Lördag 15 oktober 2022
kl 15.00

Sluttid ca kl 16.00

Pris:

210 kr. OBS! Ej paus

Smärta, vrede, saknad och tröst, men även glädje och kärlek. Att förlora en närstående är förenat med starka känslor av alla slag. I allt hon någonsin rört vid får här sin urpremiär. Navet i föreställningen är Andrea Tarrodis nya sångcykel Lament, för sopran och ärkeluta, samt det elektroniska stycket Corale e Carillon.

Sopranen Christina Larsson Malmberg har också själv skrivit texter, som kom till under och efter tiden då hon förlorade sin syster. Den universella upplevelsen av att förlora någon förmedlas med nutida dans, barock och nyskriven musik, och de sjungna orden.

Operabyrån har samlat några av branschens starkast lysande konstnärer för att spegla ett brett spektrum av ett sorgearbete. Regissören och dansaren Satoshi Kudo har i koreografin inspirerats av traditionell japansk shamanism. Lutenisten Jonas Nordberg och sopranen Christina Larsson Malmberg framför, förutom Tarrodis nya sånger, även sånger av Purcell och andra barockmästare.

Operabyrån bildades 2010 och har sedan 2018 ett flerårigt samarbete med Konserthuset Stockholm.

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Andrea Tarrodi Corale ur Corale e carillon
  • Andrea Tarrodi Beskedet ur Lament – Tre sånger för sopran och ärkeluta
  • Gösta Nystroem Önskan
    2 min
  • John Dowland Lachrimae Pavan för luta
    4 min
  • Andrea Tarrodi Carillon ur Corale e carillon
  • John Dowland A Fancy P. 5 för luta
    3 min
  • Carin Hyving Sister
    5 min
  • Andrea Tarrodi Väntan ur Lament – Tre sånger för sopran och ärkeluta
  • Hildegard av Bingen Cum erubuerint
    2 min
  • Trad Gud, lär mig dock besinna
  • Henry Purcell O, let me Weep! ”The Plaint” ur The Fairy Queen
    8 min
  • Andrea Tarrodi Corale e carillon
  • John Dowland A Fancy P. 6 för luta
    3 min
  • Giovanni Felice Sances Pianto della Madonna
    9 min
  • Andrea Tarrodi Skeendet ur Lament – Tre sånger för sopran och ärkeluta
  • Medverkande

  • Christina Larsson Malmberg sopran
  • Jonas Nordberg lutor
  • Satoshi Kudo dansare
  • -
  • Satoshi Kudo regi & koreografi
  • Nicole Neidert koreografiassistent
  • Anna Kjellsdotter kostym
  • Catha Lundin mask
  • Hironori Tsukue scenografi
  • Satoshi Kudo scenografi
  • Björn Eriksson ljus
  • Christina Larsson Malmberg konstnärlig ledare
  • Amandus Lindblad producent
  • Annica Sand projektrådgivare

Lördag 15 oktober 2022
kl 15.00

Sluttid ca kl 16.00

Pris:

210 kr. OBS! Ej paus