Genre: Orkestergästspel

Kejsarkonserten av Beethoven

Norrköpings Symfoniorkester gästar med Beethoven och Tjajkovskijs Pathétique-symfoni.

När Beethoven flyttade till Wien var det som pianist han först slog igenom. Publiken hänfördes av hans blixtrande teknik och improvisationsförmåga. Centralt i hans pianoproduktion står de fem fantastiska pianokonserterna. Kejsarkonserten, den femte och sista skrev han i Wien 1809, året då Napoleon för andra gången jagade ärkehertigen Rudolph av Österrike på flykt.

Titeln Kejsarkonserten syftar på den majestätiska första satsen som inleds med kraftiga orkesterackord och virtuosa arpeggion och löpningar över hela klaviaturen. Som kontrast har andra satsen en inåtvänd karaktär med en nästan improvisatorisk solostämma, medan finalen är ett energiskt, dansant och jublande rondo som Beethoven laddat med kontraster och starkt patos. Solist är den mycket uppmärksammade och prisbelönade franske pianisten Jean-Efflam Bavouzet, som härmed debuterar i Konserthuset Stockholm.

Den ryske dirigenten Michail Jurowski leder sedan Norrköpings Symfoniorkester i välbekant repertoar, i detta som är Jurowskis debut i Konserthuset Stockholm. Starka känslor flödar i Tjajkovskijs sjätte och sista symfoni, som är en av hans mest älskade. Tonsättaren skrev i ett brev till brodern Anatol: ”Jag är nu helt upptagen av det nya verket och har svårt att slita mig från det. Jag tror att det blir ett av mina bästa verk. Jag måste avsluta det så snart som möjligt”. Det var brodern Modest som föreslog namnet Pathétique, som Tjajkovskij godkände.

Norrköpings Symfoniorkester gästar med Beethoven och Tjajkovskijs Pathétique-symfoni.

Torsdag 24 oktober 2019
kl 19.00

Sluttid ca kl 21.00

Pris:

130-430 kr

När Beethoven flyttade till Wien var det som pianist han först slog igenom. Publiken hänfördes av hans blixtrande teknik och improvisationsförmåga. Centralt i hans pianoproduktion står de fem fantastiska pianokonserterna. Kejsarkonserten, den femte och sista skrev han i Wien 1809, året då Napoleon för andra gången jagade ärkehertigen Rudolph av Österrike på flykt.

Titeln Kejsarkonserten syftar på den majestätiska första satsen som inleds med kraftiga orkesterackord och virtuosa arpeggion och löpningar över hela klaviaturen. Som kontrast har andra satsen en inåtvänd karaktär med en nästan improvisatorisk solostämma, medan finalen är ett energiskt, dansant och jublande rondo som Beethoven laddat med kontraster och starkt patos. Solist är den mycket uppmärksammade och prisbelönade franske pianisten Jean-Efflam Bavouzet, som härmed debuterar i Konserthuset Stockholm.

Den ryske dirigenten Michail Jurowski leder sedan Norrköpings Symfoniorkester i välbekant repertoar, i detta som är Jurowskis debut i Konserthuset Stockholm. Starka känslor flödar i Tjajkovskijs sjätte och sista symfoni, som är en av hans mest älskade. Tonsättaren skrev i ett brev till brodern Anatol: ”Jag är nu helt upptagen av det nya verket och har svårt att slita mig från det. Jag tror att det blir ett av mina bästa verk. Jag måste avsluta det så snart som möjligt”. Det var brodern Modest som föreslog namnet Pathétique, som Tjajkovskij godkände.

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Ludwig van Beethoven Pianokonsert nr 5 "Kejsarkonserten"
    37 min
  • Extranummer:
  • Gabriel Pierné Etude de concert för piano
    4 min
  • Paus
    25 min
  • Pjotr Tjajkovskij Symfoni nr 6 ’’Pathétique’’
    46 min
  • Medverkande

  • Norrköpings Symfoniorkester
  • Michail Jurowski dirigent
  • Jean-Efflam Bavouzet piano

Torsdag 24 oktober 2019
kl 19.00

Sluttid ca kl 21.00

Pris:

130-430 kr


I Tjajkovskijs sjätte och sista symfoni hör vi ljus och passion, men också oro och osäkerhet. Kungliga Filharmonikerna spelar under ledning av sin chefdirigent och konstnärlige rådgivare Sakari Oramo.