Genre: Kungliga Filharmonikerna, Vokalt

Börtz Sinfonia 13 – uruppförande

Ett symfoniskt panorama över mänsklighetens belägenhet, till texter av Kjell Espmark.

Sinfonia 13 är Daniel Börtz hittills mäktigaste symfoni med en speltid på omkring en timme. Den stod klar 2018 efter tre års arbete och är nummer tre i en serie där operan Medea är nummer ett och I mörkret av röster för kör a cappella nummer två. Alla tre verken samverkar med texter och Sinfonia 13 innehåller tio texter ur Kjell Espmarks bok Skapelsen.

”De är väldigt olika till det yttre, men bottnar alla i en mörk grundsyn där bara människan själv har möjlighet att påverka världen i en ljusare riktning. I musiken finns det svartaste mörker, våldsam aggressivitet och den mildaste ömhet. Man skulle måhända tycka att Sinfonia 13 likaväl som symfoni kunde benämnas oratorium. Men dels är för mig den kanske viktigaste ingrediensen i ett oratorium en kör och i Sinfonia 13 finns ingen dylik, och dels tycker jag mig i hög grad ha använt den ’symfoniska penseln’ i detta verk”, kommenterar Daniel Börtz själv.

Verket består av tre delar och förutom den rikt utsmyckade orkestern medverkar två recitatörer, en kvinnlig, en manlig, samt tre sångare, mezzosopran, countertenor, baryton.

Börtz tillägger att Konserthuset Stockholm, ”det blå huset vid Hötorget”, är något av ett andra hem för honom och Sinfonia 13 också innebär ett 50-årsjubileum. Säsongen 1968–69 uruppfördes här nämligen hans verk Voces.

Konserten inleds med Mozarts symfoni nr 25, ofta kallad ”lilla g-moll”, den stora är symfoni nummer 40.  Liksom Börtz nya symfoni är också Mozarts nummer 25 laddad med starka uttryck och dramatik. Många känner också igen det inledande intensiva temat som Milos Forman använde i filmen Amadeus.

Ett symfoniskt panorama över mänsklighetens belägenhet, till texter av Kjell Espmark.

Lördag 25 maj 2019
kl 15.00

Sluttid ca kl 17.10

Pris:

210-420 kr

Sinfonia 13 är Daniel Börtz hittills mäktigaste symfoni med en speltid på över en timme. Den stod klar 2018 efter tre års arbete och är nummer tre i en serie där operan Medea är nummer ett och I mörkret av röster för kör a cappella nummer två. Alla tre verken samverkar med texter och Sinfonia 13 innehåller tio texter ur Kjell Espmarks bok Skapelsen.

”De är väldigt olika till det yttre, men bottnar alla i en mörk grundsyn där bara människan själv har möjlighet att påverka världen i en ljusare riktning. I musiken finns det svartaste mörker, våldsam aggressivitet och den mildaste ömhet. Man skulle måhända tycka att Sinfonia 13 likaväl som symfoni kunde benämnas oratorium. Men dels är för mig den kanske viktigaste ingrediensen i ett oratorium en kör och i Sinfonia 13 finns ingen dylik, och dels tycker jag mig i hög grad ha använt den ’symfoniska penseln’ i detta verk”, kommenterar Daniel Börtz själv.

Verket består av tre delar och förutom den rikt utsmyckade orkestern medverkar två recitatörer, en kvinnlig, en manlig, samt tre sångare, mezzosopran, countertenor, baryton.

Börtz tillägger att Konserthuset Stockholm, ”det blå huset vid Hötorget”, är något av ett andra hem för honom och Sinfonia 13 också innebär ett 50-årsjubileum. Säsongen 1968–69 uruppfördes här nämligen hans verk Voces.

Konserten inleds med Mozarts symfoni nr 25, ofta kallad ”lilla g-moll”, den stora är symfoni nummer 40.  Liksom Börtz nya symfoni är också Mozarts nummer 25 laddad med starka uttryck och dramatik. Många känner också igen det inledande intensiva temat som Milos Forman använde i filmen Amadeus. 

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Wolfgang Amadeus Mozart Symfoni nr 25 g-moll
    26 min
  • Paus
    25 min
  • Daniel Börtz Sinfonia 13
    70 min
  • Medverkande

  • Kungliga Filharmonikerna
  • Patrik Ringborg dirigent
  • Johanna Rudström mezzosopran
  • Daniel Carlsson countertenor
  • Karl-Magnus Fredriksson baryton
  • Stina Ekblad recitatör
  • Hannes Meidal recitatör

Lördag 25 maj 2019
kl 15.00

Sluttid ca kl 17.10

Pris:

210-420 kr