Frågor och svar

Mitt på Hötorget hittar du Ivar Tengboms grekiska musikpalats där du kan hyra våra fantastiska salar, lokaler och salonger. Med vana från såväl små sammankomster som stora Nobelarrangemang tar vi hand om ditt evenemang på bästa sätt.

Vilka är fördelarna med att hyra en lokal för mitt evenemang på Konserthuset Stockholm?

Våra vackra salar i hjärtat av Stockholm ger ditt evenemang en elegant och minnesvärd inramning. Med stor erfarenhet av såväl små sammankomster som prestigefulla evenemang som Nobelprisceremonin, garanterar vi att evenemanget är i trygga händer. Du kan läsa mer om våra salar och deras specifikationer under respektive sals sida, här finns allt från mindre mötesrum till Stora salen med sina 1700 platser. Läs mer om våra salar

Vilka olika typer av evenemang brukar ni ha hos er?

Stora salen är ypperlig för konserter, men också för galor och prisutdelningar, konferenser, bolagsstämmor och andra företagsevenemang. Grünewaldsalen, berömd för sin skönhet och fantastiska konst av Isaac Grünewald, är en otroligt lättarbetad sal. Här går det utmärkt att arrangera allt från mingel eller middagar till konserter, möten, konferenser och utställningar. Aulinsalen är en modern och ljus sal som är perfekt när du behöver en plats för möten eller presentationer, alternativt för mindre konserter, provsjungningar ock liknande i mindre skala.

Hur gör jag för att hyra en lokal på Konserthuset Stockholm?

Vänligen använd vårt formulär och inkludera information om vilken sal eller lokal du önskar hyra, typ av evenemang, önskat datum eller period, samt kontaktuppgifter. Beskriv evenemanget tydligt, det underlättar vår fortsatta dialog med dig.

Kan jag besöka Konserthuset för en visning innan jag hyr?

Javisst! Vi visar gärna våra lokaler för att du ska kunna planera ditt evenemang på bästa sätt. Använd bokningsformuläret för att boka en tid.

Vad kostar det att hyra en sal?

Du kan preliminärboka en sal utan kostnad. Den preliminära bokningen gäller i upp till fyra veckor, och om den inte bekräftas inom den tiden förfaller bokningen. Priser och villkor hittar du under respektive sals sida. Kontakta oss för en skräddarsydd offert, anpassad efter just ditt evenemang och dina önskemål.

Vilka regler gäller för avbokning?

När avtal är skrivet regleras en eventuell avbokning enligt våra avtalsvillkor. Kontakta oss för detaljer kring villkoren för din bokning.

Vad gäller för bemanning under evenemanget?

All bemanning med publikvärdar sköts av Konserthuset. Vi ser till att du har den personal som krävs för ett tryggt och välorganiserat evenemang.

Finns det teknik för ljud och ljus i de olika salarna?

Ja, det finns tekniska lösningar för ljud och ljus i alla våra salar. Vänligen kontakta oss för mer information och tekniska specifikationer.

Ingår ljud- och ljusutrustning i lokalhyran?

Det ingår inte i grundpriset, men kan hyras genom Konserthuset. Vi hjälper dig att komma fram till den bästa och mest prisvärda lösningen. 

Vilken teknisk support finns tillgänglig under evenemanget?

Teknisk support kan erbjudas som tilläggstjänst och anpassas efter dina behov. Kontakta oss för att diskutera dina specifika tekniska krav.

Är det tillåtet att använda pyroteknik i Konserthuset?

Nej, av säkerhetsskäl är det inte tillåtet att använda pyroteknik.

Hur säljs biljetter till mitt evenemang?

När avtalet är undertecknat, depositionen inbetald och biljettbeställningsbilagan är ifylld, kan vi göra de sista förberedelserna inför evenemanget. Observera att vi före biljettsläpp behöver minst 10 arbetsdagar på oss efter mottagandet av dessa dokument.

Kan jag sälja biljetter via mina egna kanaler?

Nej, biljettförsäljningen sker endast genom Konserthuset Stockholm, vilket säkerställer en smidig och säker hantering av biljetterna.

Utgår det någon biljettavgift?

Ja, det tillkommer en biljettavgift på 10 kr per biljett samt 5 procent av den totala försäljningssumman, exklusive moms.

Kommer mitt evenemang att marknadsföras på konserthuset.se?

Ja, om du säljer biljetter offentligt blir ditt evenemang en del av Konserthusets utbud, och syns i kalendariet på vår hemsida.

Kan jag få tillgång till mina biljettköpares personuppgifter?

Av integritetsskäl hanterar Konserthuset Stockholm alla biljettköpares personuppgifter. Dessa kan inte föras vidare till arrangören. Läs mer

Kan jag arrangera ett mingel i anslutning till evenemanget?

Självklart – för all form av catering och servering samarbetar vi med en noga utvald cateringleverantör som garanterar hög kvalitet och smidig hantering i samband med ditt evenemang. Det här gäller både mat- och alkoholservering.

Kan jag sälja merchandise i samband med mitt evenemang?

Det går att lösa. När avtal skrivs får du all information om villkoren för att sälja merchandise på plats.

Jag samarbetar med sponsorer, kan de visa sina produkter under evenemanget?

Ja, men ett godkännande från Konserthuset krävs för att säkerställa att det inte är produkter som går emot våra riktlinjer.

Är lokalerna anpassade för personer med funktionsnedsättningar?

Ja, alla våra salar är tillgänglighetsanpassade. Läs mer

Finns det parkeringsmöjligheter vid Konserthuset?

Kring Konserthuset är parkeringsmöjligheter på gatan begränsade. Vi rekommenderar att man använder kollektivtrafik eller närliggande parkeringshus. Läs mer

Omfattas Konserthuset Stockholm av Polismyndighetens beslut om väskförbud?

För närvarande omfattas vi inte av väskförbud, men ber våra besökare att undvika att ta med stora väskor. Större väskor – över 40x40x20 cm – måste förvaras i våra garderober.