Genre: Orkestergästspel

Kungliga Hovkapellet

Med musik av Richard Strauss.

Vi välkomnar Kungliga Hovkapellet, som denna gång gästar oss med ett Straussprogram! Orkestern leds av den unge brittiske dirigenten Alexander Soddy, som arbetat mycket i Tyskland, bland annat vid Staatsoper Hamburg.

Till Eulenspiegel är en tondikt som Strauss skrev i slutet av 1800-talet och som berättar om den tyska folkhjälten Till Eulenspiegel: en skojare och bluffmakare vars missöden återberättas med hjälp av två teman. Genom musiken får vi följa Eulenspiegel på hans väg när han skämtar med kyrkans män och de lärde, och flirtar med flickor. Inte ens en dödsdom biter på honom och hans lurendrejerier. Hornet bär ett av temana genom en sjungande melodi, och det andra tar den listiga och inställsamma klarinetten hand om.

Vier letzte Lieder för sopran och orkester tillkom i slutet av Strauss liv och utgör en enastående final i ett omfattande skapande. Långa melodilinjer och ytterst subtila färgväxlingar genom rik harmonik ger musiken en oerhörd lyster. Som solist i det utmanande sopranpartiet hör vi svenska Agneta Eichenholz, med stora framgångar från operascener världen över. Hon gästade Konserhuset senast 2014, då hon var solist i Anders Hillborgs The Strand Settings.

Alpsymfonin stod färdig 1915, men Strauss hade arbetat med musiken under många år. Hans arbetsplats när han färdigställde symfonin var något utöver det vanliga – en villa med utsikt över de alptoppar som betytt så mycket för honom under hela hans liv. Verket kan sägas vara självbiografisk, eftersom Strauss hade en brinnande kärlek till den natur som symfonin så målande berättar om.

 

Med musik av Richard Strauss.

Lördag 24 mars 2018
kl 15.00

Sluttid ca kl 17.15

Pris:

125-415 kr

Vi välkomnar Kungliga Hovkapellet, som denna gång gästar oss med ett Straussprogram! Orkestern leds av den unge brittiske dirigenten Alexander Soddy, som arbetat mycket i Tyskland, bland annat vid Staatsoper Hamburg.

Till Eulenspiegel är en tondikt som Strauss skrev i slutet av 1800-talet och som berättar om den tyska folkhjälten Till Eulenspiegel: en skojare och bluffmakare vars missöden återberättas med hjälp av två teman. Genom musiken får vi följa Eulenspiegel på hans väg när han skämtar med kyrkans män och de lärde, och flirtar med flickor. Inte ens en dödsdom biter på honom och hans lurendrejerier. Hornet bär ett av temana genom en sjungande melodi, och det andra tar den listiga och inställsamma klarinetten hand om.

Vier letzte Lieder för sopran och orkester tillkom i slutet av Strauss liv och utgör en enastående final i ett omfattande skapande. Långa melodilinjer och ytterst subtila färgväxlingar genom rik harmonik ger musiken en oerhörd lyster. Som solist i det utmanande sopranpartiet hör vi svenska Agneta Eichenholz, med stora framgångar från operascener världen över. Hon gästade Konserhuset senast 2014, då hon var solist i Anders Hillborgs The Strand Settings.

Alpsymfonin stod färdig 1915, men Strauss hade arbetat med musiken under många år. Hans arbetsplats när han färdigställde symfonin var något utöver det vanliga – en villa med utsikt över de alptoppar som betytt så mycket för honom under hela hans liv. Verket kan sägas vara självbiografisk, eftersom Strauss hade en brinnande kärlek till den natur som symfonin så målande berättar om.

 

  • Musiken

    Ungefärliga tider
  • Richard Strauss Till Eulenspiegels lustige Streiche
    18 min
  • Richard Strauss Vier letzte Lieder
    25 min
  • Paus
    25 min
  • Richard Strauss En alpsymfoni
    52 min
  • Medverkande

  • Kungliga Hovkapellet
  • Alexander Soddy dirigent
  • Agneta Eichenholz sopran

Lördag 24 mars 2018
kl 15.00

Sluttid ca kl 17.15

Pris:

125-415 kr


Berättelsen om en konstnärs död. Chefdirigent Sakari Oramo leder Kungliga Filharmonikerna i Richard Strauss storslagna symfoniska dikt Tod und Verklärung.