Torleif Thedéen är solist i ny cellokonsert och
Johannes Gustavsson dirigerar ett svenskt
mästerverk.
Torsdag 10 april kl 19.00
Lördag 12 april kl 15.00
Torleif Thedéen är solist i ny cellokonsert och
Johannes Gustavsson dirigerar ett svenskt
mästerverk.
Torsdag 10 april kl 19.00
Lördag 12 april kl 15.00
Årets nio musiker från Orkesterakademin spelar amerikansk, fransk och svensk musik – med pianisten och tonsättaren Johan Ullén som gäst.
Onsdag 2 april 2025 kl 18.00Foto: Nadja Sjöström
Årets nio musiker från Orkesterakademin spelar amerikansk, fransk och svensk musik – med pianisten och tonsättaren Johan Ullén som gäst.
Grünewaldsalen har upp till 460 platser, fördelade på parkett och läktare. Båda våningarna nås via trappor eller hiss. Salen har två rullstolsplatser.
Platsöversikt GrünewaldsalenDen amerikanska tonsättaren Amy Beach (1867–1944) var en pionjär och den första kvinnan i USA att komponera en symfoni. Hennes pianokvintett i fiss-moll, skriven 1907, är ett känsloladdat och dramatiskt verk med med influenser från Brahms.
Vi hör även Amfortas’ Dream för blåsare och piano, komponerad av Johan Ullén som själv medverkar som pianist. Musiken är inspirerad av figuren Amfortas från Wagners Parsifal – en opera med starkt religiösa och filosofiska teman.
Francis Poulenc var medlem av den franska gruppen Les Six, och hans sextett för blåsare och piano är ett verkligt lyckopiller. Här kombineras elegans, humor och medryckande melodier. Vi hör Poulenc i typiskt nyklassisk stil med fransk charm.
Sedan 2016 finns en ”orkesterakademi” knuten till Kungliga Filharmonikerna. Den internationella RSPO Orchestra Academy är en ettårig, högre akademisk specialutbildning för unga musiker. Under ledning av Kungliga Filharmonikernas stämledare och Musikhögskolan i Piteå drillas musikerna individuellt, i kammarmusikspel och i orkesterspel. Man presenterar sig också genom ett antal offentliga kammarmusikkonserter – som här med årets akademimusiker.
Grünewaldsalen har upp till 460 platser, fördelade på parkett och läktare. Båda våningarna nås via trappor eller hiss. Salen har två rullstolsplatser.
Platsöversikt GrünewaldsalenDet uråldriga i det nya med musik av bland andra australiske Peter Sculthorpe.
Fredag 4 april 2025 kl 20.30Björn Bohlin
Catherina Lee. Foto: Sofija Palurović
Miriam Helms Ålien
Vicki Powell. Foto: Mats Lundqvist
Kristina Winiarski
Det uråldriga i det nya med musik av bland andra australiske Peter Sculthorpe.
Grünewaldsalen har upp till 460 platser, fördelade på parkett och läktare. Båda våningarna nås via trappor eller hiss. Salen har två rullstolsplatser.
Platsöversikt GrünewaldsalenNy fredag är konserter för dig som med nyfiket intresse vill utforska vår samtids nyskapande musik. Kom en stund innan, stanna kvar – baren med dryck och tilltugg är öppen både före och efter konserten.
För första gången i Konserthuset får vi höra musik komponerad för det uråldriga australiska blåsinstrumentet didgeridoo. Både i ett nyskrivet stycke för stråkar, didjeridoo och oboe d’amore av Loke Risberg och australiske Peter Sculthorpes glödande intensiva sextonde stråkkvartett där instrumentet kompletterar de fyra stråkarna. På didgeridoo hör vi Björn Bohlin, en multiinstrumentalist som tidigare spelade engelskt horn i Göteborgs Symfoniker.
Gabriella Smiths Carrot Revolution är en hyllning till förmågan att hitta nya sätt att närma sig äldre konstnärliga former och uttryck. ”Stycket är ett lapptäcke av mina väldigt kontrasterande influenser” säger hon.
Konserten inleds med Ghiribizzi för violin och cello av den Moldavisk-österrikiska tonsättaren och violinisten Patricia Kopatjinskaja. Om sin serie nyfiket utforskande ”ghiribizzi” säger hon: ”Det är inte en hyllning till Paganini men jag tog titeln från hans sällsamma stycken för violin och gitarr.” Ghiribizzi betyder ungefär infall, nycker.
***
Kom en stund innan, stanna kvar – baren med dryck och tilltugg är öppen både före och efter konserten.
Grünewaldsalen har upp till 460 platser, fördelade på parkett och läktare. Båda våningarna nås via trappor eller hiss. Salen har två rullstolsplatser.
Platsöversikt GrünewaldsalenVandra genom Konserthusets fantastiska interiör och lär mer om dess konstskatter.
Lördag 5 april 2025 kl 13.00Foto: Mats Lundqvist
Vandra genom Konserthusets fantastiska interiör och lär mer om dess konstskatter.
Konserthuset Stockholm invigdes 1926 och är ett av Sveriges vackraste exempel på den nyklassicistiska stilen inom arkitektur och design. Huset skapades av arkitekten Ivar Tengbom och smyckades av tidens ledande formgivare och konstnärer, som till exempel Carl Milles, Isaac Grünewald och Carl Malmsten. Ivar Tengboms vision var att bygga ett antikt tempel till musikens ära nära polcirkeln.
Guidningen visar dig runt i Konserthusets foajéer och salar, och berättar om konstskatterna, husets tillkomst och långa historia.
***
Filmen ovan är textad på svenska och engelska. Du aktiverar textningen genom att klicka på CC-knappen i spelarens nedre högra hörn.
Visningen startar i Grünewaldsalens foajé.
Visningen startar i Grünewaldsalens foajé.
Visningen startar i Grünewaldsalens foajé.
Lyssna gratis på musik från Konserthuset – när och var du vill. Konserter i
världsklass med Kungliga Filharmonikerna, filmer för barn och mycket annat.
Kungliga Filharmonikerna har en lång och händelserik historia –
beundrad för sin programsättning, sina inspelningar och turnéer.